Hyder Alaska

6 juli 2023 - Hyder, Alaska, Verenigde Staten

Vandaag een uitstapje over de grens naar Hyder, aangezien dit plaatsje in Alaska ligt zitten we ook meteen in een ander land de USA.

De grensovergang naar Hyder zelf was geen probleem, geen grenscontrole. Op de weg terug bij dezelfde grensovergang stonden wel de Canadese voor de controle. Na het correct beantwoorden van de vragen en het controleren van de paspoorten konden we uiteindelijk weer terug Canada in rijden.

Hyder is zoals ze zich zelf ook noemen de Friendliest Ghosttown van Alaska, een winkeltje paar huizen totaal iets van 100 inwoners, dus niet veel te beleven. Op de terugweg maar even verder bekijken, want we gaan eerst naar Fish Creek Wildlife Observation site, waar we eventueel beren kunnen zien die op zalm staan te vissen in het riviertje. Helaas er zwom nog geen zalm (meestal rond half juli), geen zalm geen beren, jammer. Na deze zoektocht naar beren ging de reis verder over een gravel weg naar de Salmon Glacier. Bovenaan hadden we een schitterend uitzicht over deze gletsjer en de mooie omgeving. De tocht naar boven over deze onverharde weg was dus dik de moeite waard geweest. Wat je omhoog gaat moet je ook weer omlaag het duurt dan ook weer even voordat je dan ook weer beneden bent. De auto ziet ook uit alsof we door een zandbak gereden zijn.

Terug naar Hyder waar inmiddels al wat meer leven in was gekomen, het winkeltje en het plaatselijke cafe waren inmiddels open. Uiteraard konden we Hyder niet verlaten zonder een magneetje en het drinken van het plaatselijke drankje met 75,5% alcohol. Na het even laten inwerken van dit drankje zijn we weer terug gegaan naar Stewart waar we wederom overnachten.

Morgen begint de terugreis naar het zuiden, richting Smithers.